1. Apakah sistem MyPhyto? |
|
Merupakan satu sistem di mana permohonan, bayaran (menggunakan kaedah debit terus dan kredit kad) dan pengeluaran Sijil Fitosanitasi dibuat secara atas talian. Sistem ini dibangunkan bagi mengantikan kaedah manual. |
|
2. Apakah kelebihan menggunakan sistem MyPhyto? |
|
Sistem MyPhyto memudahkan urusan permohonan Sijil Fitosanitasi, semakan syarat import negara luar, status penerimaan permohonan, status pemeriksaan yang telah dijalankan oleh pegawai pemeriksa (lulus atau gagal) dan seterusnya membuat pembayaran secara atas talian menggunakan pelbagai akaun perbankan Internet. |
|
3. Siapakah pengguna sistem MyPhyto? |
|
Ia terbuka kepada sesiapa sahaja pengguna samada kategori individu, syarikat atau agen-agen yang mewakili syarikat yang ingin membawa produk pertanian, bahan tanaman dan artikel bukan kawalan ke luar negara. |
|
4. Berapakah caj bagi mengunakan sistem ini? |
|
Sekarang, pengunaan sistem ini adalah PERCUMA! |
|
5. Bagaimana caranya untuk saya mendaftar sebagai pengguna perkhidmatan ini? |
|
i. Klik pilihan kategori pengguna samada “Pengeksport", “Agen” atau “Individu” pada bahagian Pendaftaran di Laman Utama. Sila rujuk Manual Penguna di http://myphyto.gov.my/v7/Login/IndexUserManual .Baca dan fahami langkah untuk pendaftaran ke dalam sistem.
ii. Isi dan penuhkan borang pendaftaran, dan hantar. |
|
6. Bolehkah saya menukar pejabat pengeluar untuk saya berurusan setelah pendaftaran diluluskan? |
|
Boleh. Sila hubungi pejabat pengeluar dimana Tuan/Puan telah didaftarkan untuk membatalkan pendaftaran dalam akaun pejabat pengeluar tersebut. Tuan/Puan seterusnya boleh mendaftar semula ke dalam Sistem MyPhyto dan memilih pejabat sebenar untuk berurusan kelak. |
|
7. Bagaimana untuk mengemaskini maklumat peribadi atau menukar kata laluan? |
|
i. Log masuk ke akaun Sistem MyPhyto anda. ii. Klik pada Menu Profail Pengguna untuk memaparkan Submenu Profail Pengguna iaitu:- Kemaskini Profail atau Tukar Katalaluan. |
|
8. Saya terlupa kata laluan dan/atau Nama Pengguna Sistem MyPhyto. Bagaimana caranya untuk mendapatkannya kembali? |
|
i. Klik pada "Lupa Katalaluan/Forgot Password?" di Laman Utama. ii. Anda akan dibawa ke laman "Lupa Katalaluan/Forgot Password". Masukkan maklumat ID Pengguna/Username (NO.KP/NO.ROB/NO.ROC): yang membolehkan anda untuk mendapatkan balik Kata Laluan asal anda. |
|
9. Apakah syarat yang dikenakan bagi permohonan Sijil Fitosanitasi yang melibatkan pemeriksaan ? |
|
Sekurang-kurangnya 2 hari waktu bekerja sebelum tarikh pilihan untuk pemeriksaan. |
|
10. Bagaimanakah saya hendak membuat pilihan pejabat pengeluar yang akan mengeluarkan sijil fitosanitasi kepada saya? |
|
Pilih pejabat pengeluar yang akan membuat pemeriksaan komoditi anda. Ini memudahkan pejabat berkenaan membuat semakan maklumat pendaftaran individu, syarikat atau agen melalui paparan dalam akaun pejabat tersebut. Bagaimanapun, anda boleh memilih mana-mana pejabat pengeluar untuk cetakan sijil fitosanitasi kelak setelah pembayaran dibuat. |
|
11. Siapakah yang boleh dihubungi untuk menambah produk baru? |
|
Untuk penambahan maklumat produk baru, sila emel: Pentadbir Produk: produkmyphyto@gmail.com Sila sertakan gambar produk (untuk memudahkan pengelasan nama dan kategori) dan maklumat berikut dalam emel yang dihantar: Nama Produk, Nama Botani, Negara Pengimport, Rawatan Kuarantin dan nyatakan keterangan / penjelasan mengenai produk yang dieksport.
NOTA: Penggunaan nama komersial atau terma dagangan dan kenyataan kualiti produk yang tidak berkaitan dengan sanitasi dan fitosanitasi adalah tidak dibenarkan. Sila kemukakan PERMIT IMPORT dari pihak kuarantin dan perlindungan tumbuhan negara pengimport yang memerlukan kenyatan seperti berikut sekiranya ada. Ia adalah selaras dengan kenyataan piawaian antarabangsa oleh International Plant Proctection Convention (IPPC) pada dokumen manual ISPM 12 versi 2011 (Preparation of Phytosanitary Certificates) seperti berikut:
"Phytosanitary certificates should only contain information related to phytosanitary matters. They should not include statements related to non-phytosanitary requirements such as animal or human health matters, pesticide residues, radioactivity, commercial information (e.g. letters of credit), or quality." "Entries should not refer to trade names, sizes or other commercial terms."
Penggunaan sijil fitosanitasi ini adalah untuk dan kepada pihak berkuasa kuarantin serta perlindungan tumbuhan negara pengimport sahaja dan bukannya untuk tujuan pembayaran atau isu kewangan yang melibatkan pihak ketiga seperti syarikat/agen, bank dan lain-lain institut kewangan di negara pengimport. |
|
12. Bolehkah saya membuat permohonan untuk pemeriksaan di negeri Johor melalui pejabat BBT Johor Bahru, tetapi mendapatkan sijil fitosanitasi di pejabat BBT KLIA, Selangor kerana komoditi saya akan berlepas melalui pengangkutan udara. |
|
Boleh.
Semasa membuat permohonan sijil fitosanitasi dalam Sistem MyPhyto, pastikan anda memilih pejabat berurusan untuk membuat pemeriksaan dan seterusnya menyatakan pejabat mana untuk mendapatkan cetakan sijil Fitosanitasi.
Sila pastikan pembayaran telah dibuat terlebih dahulu samada secara atas talian atau secara tunai di kaunter pejabat yang membuat pemeriksaan tersebut sebelum ia dimajukan ke pejabat pilihan anda untuk membuat cetakan sijil fitosanitasi. |
|
13. Bagaimana jika saya menghadapi masalah untuk mengakses atau menggunakan Sistem MyPhyto? |
|
Jika anda mempunyai sebarang pemasalahan menggunakan Sistem MyPhyto, anda boleh menghubungi pejabat pengeluar dimana anda berurusan. |
|
14. Bagaimana jika saya sedang merantau dan tidak ada akses kepada komputer di rumah/pejabat? |
|
Apa yang diperlukan hanyalah akses kepada Internet dengan mengunakan kemudahan perkakasan seperti tablet, laptop atau smartphone walau anda berada di tempat lain. |
|
15. Saya ingin membuat pembayaran dan telah memilih senarai permohonan yang ingin dibuat bayaran secara atas talian dengan “Add to Cart”. Tetapi saat-saat akhir saya telah membatalkan pembayaran dan terus keluar dari sistem. Bila saya masuk semula ke dalam sistem untuk meneruskan pembayaran, saya dapati permohonan yang ingin dibuat bayaran hilang atau tiada dalam senarai. Apa yang patut saya lakukan? |
|
Senarai permohonan yang hendak dibuat pembayaran tersebut tidak hilang atau tiada dalam senarai pembayaran anda, tetapi ia masih ada dalam senarai “Add to Cart” akaun anda kerana ia masih tidak dibatalkan untuk dibuat pembayaran. Samada anda meneruskan pembayaran dalam “Add to Cart” atau batalkan dan ia akan kembali semula ke dalam senarai permohonan untuk bayaran. |
|
16. Saya mengalami masalah dengan pembayaran secara atas talian di paparan sistem bank. Apa yang patut saya buat? |
|
Anda perlu menyemak dengan bank untuk mengatasi masalah ini. |
|
17. Saya tidak menerima Kod Keselamatan SMS untuk transaksi pembayaran secara atas talian. Apa yang patut saya lakukan? |
|
SMS tersebut datangnya dari bank dan bukan Sistem MyPhyto. Kebiasaannya, jika pembayaran tidak dapat disempurnakan, transaksi pembayaran akan terbatal menjelang tengahari pada hari berikutnya. Maka anda boleh mencuba lagi setelah itu. |
|
18. Terdapat pembayaran berulang pada akaun bank / resit pembayaran. Apa patut saya lakukan? |
|
i. Anda berkemungkinan memberi kebenaran atau melakukan pembayaran sebayak 2 kali. ii. Sila berhubung dengan pejabat pengeluar dimana anda berurusan supaya kami boleh menangani perkara ini. |
|
19. Adakah anda tidak dapat mencari jawapan kepada soalan anda? |
|
Sila hubungi pejabat pengeluar dimana anda berurusan atau emelkan soalan anda kepada pentadbir Sistem MyPyhto: myphyto@doa.gov.my |
|
20. Apa yang perlu dilakukan apabila proses pembayaran telah hang pada halaman ke-2 FPX, menyebabkan amaun telah ditolak daripada akaun bank pemohon tetapi tidak diterima oleh akaun Jabatan Pertanian. |
|
Proses refund akan berlaku secara automatik dalam masa 3 hari bekerja. Jika selepas 3 hari tiada refund diterima, pembayar perlu maklumkan kepada pihak pentadbir myphyto supaya dapat dipanjangkan kepada pihak myclear (penyedia perkhidmatan fpx) untuk tindakan susulan. |
|
21. Apakah kegunaan Sijil Fitosanitasi? |
|
Sijil
Fitosanitasi adalah satu dokumen rasmi Kerajaan yang dikeluarkan oleh Jabatan
Pertanian untuk mengesahkan bahawa tumbuhan, hasil tumbuhan dan artikel kawalan
telah diperiksa atau secara analisa makmal mengikut prosedur kuarantin yang
bersesuaian dan telah diperakukan sebagai bebas perosak kuarantin dan lain-lain selaras dengan
keperluan fitosanitasi yang dikenakan oleh negara pengimport. Model format
Sijil Fitosanitasi adalah mengikut ketetapan International Standard Phytosanitary Measures No. 12, International
Plant Protection Convention, Food and Agriculture Organization.
|
|
22. Adakah pengeluaran Sijil Fitosanitasi mandatori untuk ekspot komoditi pertanian? |
|
Sijil Fitosanitasi
adalah tidak mandatori untuk eksport
komoditi pertanian ke luar negara. Sijil Fitosanitasi dikeluarkan bertujuan untuk
membantu pengeksport memenuhi keperluan kuarantin tumbuhan negara pengimport.
|
|
23. Apakah jenis komoditi yang memerlukan Sijil Fitosanitasi? |
|
Tumbuhan - Apa-apa jenis tumbuhan atau apa-apa bahagian daripadanya samada
hidup atau mati termasuklah batang, dahan, ubi, bebawang, umbisi, pokok
penanti, kayu mata tunas, keratan tut, keratan tunas, pelekap, akar, daun, bunga,
buah, biji, atau apa-apa jua bahagian atau keluaran lain dari sesuatu tumbuhan
itu samada terputus atau tercantum tetapi tidak termasuk apa-apa keluaran
tumbuhan yang telah melalui proses awetan haba dan awetan kering.
Hasil
tumbuhan - Bahan-bahan yang berasal dari tumbuhan
termasuk bijian yang belum diproses secara semulajadinya yang mungkin
mengakibatkan risiko perebakan perosak dan penyakit berbahaya kepada industri
tanaman dan pertanian sesebuah negara.
Artikel
Kawalan - Bahan-bahan selain daripada tumbuhan atau hasil pemprosesan dari
tumbuhan seperti baja organik. cacing, tanih, organisma berfaedah, media
tanaman dan sebagainya yang memerlukan sijil pengesahan bebas perosak dan
penyakit yang mungkin boleh menyebabkan perebakan perosak dan penyakit
berbahaya kepada industri tanaman dan pertanian sesebuah negara.
|
|
24. Adakah produk saya layak mendapatkan Sijil Fitosanitasi? |
|
Hanya
tumbuhan, tanaman dan produk tumbuhan yang belum diproses layak untuk
mendapatkan Sijil Fitosanitasi. Produk tumbuhan/ tanaman tertentu yang telah
diproses di dalam negara Malaysia adalah layak mendapatkan Sijil Fitosanitasi
walaupun ia berasal atau ditanam di negara lain.
|
|
25. Adakah komoditi luar negara layak mendapatkan Sijil Fitosanitasi? |
|
Perakuan
untuk pengeluaran Sijil Fitosanitasi adalah untuk mengesahkan tumbuhan /
tanaman dan produk tumbuhan yang belum diproses dalam negara Malaysia sahaja.
Sijil Fitosanitasi bertujuan untuk mengesahkan tumbuhan, hasil tumbuhan dan
artikel tumbuhan adalah bebas perosak dan telah memenuhi keperluan fitosanitasi
negara pengimport. Komoditi negara luar boleh diperakukan dengan mengunakan
Sijil Fitosanitasi Re-Eksport dimana ia mengesahkan komoditi tersebut telah
mematuhi keperluan semasa fitosanitasi negara pengimport dan ia adalah bebas
dan selamat daripada jangkitan / seranggan perosak semasa penyimpannan di
negara Malaysia sebelum dieksport semula.
|
|
26. Apakah itu Permit Impot (IP)? |
|
Dokumen rasmi
yang membenarkan pengimportan komoditi yang mengandungi kenyataan syarat fitosanitasi
tertentu untuk impot. IP akan dikeluarkan kepada pengimport yang akan membawa
masuk komoditi tersebut ke dalam negara penerima dan bukannya pengeksport.
Pengeksport hanya akan mempunyai salinan IP yang diperolehi daripada
pengimport.
|
|
27. Sekiranya saya menghadapi masalah berkaitan pembayaran atas talian atau dengan sistem myPhyto, siapakah yang dapat saya hubungi untuk mendapatkan bantuan? |
|
Sebarang pertanyaan / maklumbalas mengenai pembayaran atas talian (online payment), sila emelkan kepada myphytotech@doa.gov.my
Sila maklumkan SEGERA sekiranya terdapat masalah semasa pengeluaran resit secara online.
Nyatakan dalam emel perkara berikut:
1. Your application number (example : MY000001W122014) 2. Total Payment (example : RM100) 3. Date and time (example : 12/9/2014, 2.00pm) 4. Paid Bank via fpx (example : Maybank) 5. Credit card type (example : Master Card / Visa) |
|
28. Saya dapati produk yang ingin dieksport tiada dalam sistem atau tiada dalam senarai negara pengimport. Apakah yang harus saya lakukan? |
|
Untuk penambahan maklumat produk baru, sila emelkan kepada Pentadbir Produk : produkmyphyto@gmail.com
Sila sertakan gambar produk (untuk memudahkan pengelasan nama & kategori) dan maklumat berikut dalam emel yang dihantar:
Nama Produk, Nama Botani, Negara Pengimport, Rawatan Kuarantin & Nyatakan keterangan /penjelasan mengenai produk dieksport.
Penggunaan nama komersial atau terma dagangan & kenyataan kualiti produk yang tidak berkaitan dengan sanitasi & fitosanitasi adalah tidak dibenarkan. Sila kemukakan PERMIT IMPORT dari pihak kuarantin dan perlindungan tumbuhan negara pengimport yang memerlukan kenyatan seperti berikut sekiranya ada. Ia adalah selaras dengan kenyataan piawaian antarabangsa oleh International Plant Proctection Convention (IPPC) pada dokumen manual ISPM 12 (Phytosanitary Certificates) seperti berikut:
"Phytosanitary certificates should only contain information related to phytosanitary matters. They should not include statements related to non-phytosanitary requirements such as animal or human health matters, pesticide residues, radioactivity, commercial information (e.g. letters of credit), or quality."
"Entries should not refer to trade names, sizes or other commercial terms."
Penggunaan sijil fitosanitasi ini adalah untuk & kepada pihak berkuasa kuarantin dan perlindungan tumbuhan negara pengimport sahaja & bukannya utk tujuan bagi pembayaran atau isu kewangan yang melibatkan pihak ketiga seperti syarikat/ejen, bank & lain-lain institut kewangan di negara pengimport. |
|